Jumat, 09 November 2012

Sebagai lambang politik dan korporat

Sebagai lambang politik dan korporat

Minuman Coca-Cola mempunyai kaitan yang amat rapat dengan Amerika Syarikat, dan sering dianggap sebagai "jenama Amerika" dan kekadang juga sebagai wakil Amerika (bandingkan dengan Mickey Mouse). Minuman itu seringnya merupakan metonimi untuk Syarikat Coca-Cola. Perkaitannya dengan penyebaran budaya Amerika oleh orang ramai telah menyebabkan gelaran "Coca-Kolonisasi".
Sebagai sebahagian lawatan 2005, "Mengalamilah Pengalaman" ("Experience The Experience"), Kumpulan seni monochrom telah mencipta 'Bata Coke': mereka mengisikan periuk dengan bergelen-gelen Coca-Cola dan masaknya sehingga tertinggal sisa-sisa yang dapat diacu menjadi seketul bata. Persembahan dan ceramah itu membincangkan industri gula dan dasar-dasar perbadanan multinasional, termasuknya Coca-Cola sebagai lambang kuasa korporat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar