Jumat, 09 November 2012

Sejarah terkini

Sejarah terkini

Sewaktu era 80-an, Pepsi-Cola telah menayangkan beberapa siri iklan di televisyen yang menunjuk orang ramai mengambil bahagian dalam ujian rasa di mana mereka menyatakan kecenderungan mereka terhadap Pepsi-Cola berbanding Coke. Sebagai gerak balasan, Coca-Cola telah melancarkan "perang cola" keatas Pepsi; salah satu iklan Coke membandingkan cabaran Pepsi dengan dua ekor cimpanzi untuk memutuskan mana satu bola tenis adalah lebih berbulu. Selepas itu, Coca-Cola merampas semula kedudukannya daripada Pepsi-Cola sebagai ketua pasaran.
Sebagai percubaan untuk meluaskan portfolio keluarannya, Coca-Cola membeli Columbia Pictures pada tahun 1982. Columbia membekalkannya publisiti yang tidak ketara melalui pemaparan produk Coke dalam banyak filemnya sewaktu syarikat itu di bawah hak milik Coke. Bagaimanapun, selepas beberapa kejayaan yang awal, prestasi Columbia bermula merosot, dan kemudian digugurkan oleh Coca-Cola pada tahun 1989.
Coca-Cola mengamalkan polisi yang mengelakkan penggunaan kanak-kanak yang kurang daripada umur 12 tahun dalam mana-mana satu iklannya. Ini adalah disebabkan oleh tindakan mahkamah pada awal abad ke-20 yang mengatakan bahawa kandungan kafeina Coke adalah berbahaya kepada kanak-kanak. Bagaimanapun, pada kebelakangan ini, amalan ini tidak menghalang syarikat untuk menjadikan pengguna-pengguna sebagai sasarannya. Tambahan pula, syarikat itu masih tidak mendedahkan bagaimana selamatnya Coke adalah untuk kanak-kanak kecil (ataupun ibu-ibu yang hamil).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar